PHOTO BOOKS

ERIC MIN
1975 schafte grafisch vormgever Henrik Barends zijn eerste foto aan: White Door; een handgekleurde Silver Print van Paul de Nooijer. Destijds kon hij niet vermoeden dat die aankoop de eerste zou zijn in een lange [en nog altijd niet voltooide] reeks die later zou uitgroeien tot de omvangrijke Barends & Pijnappel fotocollectie. Inleider Eric Min: 'Wat al deze foto's gemeen hebben, is dat ze iets afbeelden dat gezien wil worden. We kunnen de foto's van deze collectie vooral lezen en begrijpen als taferelen die zich voornamelijk in een hoofd afspelen en er niet altijd een existentie in de buitenwereld op na houden. (...) Metaforen zijn het, geen documenten. Geen afbeeldingen van de werkelijkheid, maar een eigen, zelfstandige werkelijkheid die parallel loopt aan of het tegendeel wil zijn van onze dagelijkse realiteit. (...) En zou het waar zijn dat elke kunstverzameling niet alleen de smaak van de verzamelaar(s) illustreert, maar ook gezien kan worden als een soort van zelfportret - in dit geval van het onafscheidelijke duo Henrik en Anneke, pendelend tussen AmsterdOm en Ontwerpen? Onmogelijk is het niet (...)
Inleiding: Eric Min, Leuven [b]
Samenstelling: Barends & Pijnappel
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen [b]
ca. 500 foto's - 770 pagina's, 21 x 21 cm
ISBN 978 94 91738 319
79 Euro
BESTELLEN >

MAX NATKIEL
Als frequent bezoeker van Paradiso ontmoette Max Natkiel begin jaren '80 bij de concerten punks, new-wavers, rasta's, rockers, mods, Molukkers, autonomen, skins, heavy metal rockers en andere vaste bezoekers, danste met ze, raakte met ze aan de praat en dronk met ze mee. Vanaf 1980 nam hij zijn oude Rolleiflexcamera mee en maakte er tot eind jaren '80 meer dan duizend portretten. Voor Studio Paradiso is daaruit een keuze gemaakt van ca. 600 foto's gemaakt. Natkiel zag een explosie van stuurloosheid, walging van de volwassen wereld en een woest verlangen van eigenzinnigheid. Zo ontstond een van de indrukwekkendste fotoseries uit de jaren '80. filosoof en publicist Dirk van Weelden schreef een inleiding. In 2014 is STUDIO PARADISO uitgeroepen tot 1 van de beste 8 fotoboeken in 2013 ter wereld, door Slate Magazine, New York.
Inleiding: Dirk van Weelden,
Amsterdam [nl]
Samenstelling: Max Natkiel en
Henrik Barends
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen [b]
624 pagina's, 22,6 x 24,3 x 3,5 cm
ISBN 978 94 91738029
19,50 Euro
BESTELLEN >

MARTIJN DOOLAARD
Fiction Romance bevat veertien nieuwe zwart-wit portretten van Martijn Doolaard. Door zijn ongebruikelijke digitale ingrepen gaan ze nog een stap verder dan bij zijn foto's uit de serie Crime Passionnel en het resultaat is 'fotografie met kwast' ofwel geschilderde foto's. De herkenbaarheid van de afgebeelde personen is totaal onbelangrijk. Deze serie expressieve portretten laat veel ruimte over aan de fantasie en de verbeelding van de toeschouwer. Martijn Doolaard [1966] studeerde af aan de opleiding Fotografie van de Academie voor Schone Kunsten te Sint- Niklaas. Sindsdien is hij werkzaam als autonoom fotograaf in het Zeeuws-Vlaamse Hoek.
Fotografie: Martijn Doolaard
Vormgeving: Barends & Pijnappel
80 pagina's 21 x 14,8 cm
ISBN 9789491738326
Euro 17,50
BESTELLEN >
![SEX, SPANNING & GEBAK [POLAROIDS]](img/books/books22.jpg)
PAUL DE NOOIJER
In de jaren zeventig stuurde kunstenaar Paul de Nooijer een paar maanden lang Polaroidfoto's naar zijn grafisch vormgever Henrik Barends. Het onderwerp: taart . Maar waarom taart? 'Taart is gewoon lekker,' antwoordt de fotograaf. In dit boek zijn deze taarten en gebakjes aangevuld met nog meer fijne dingen: seks - in de jaren zeventig schreven we dat met een x - en spanning. En is dit dan alles? Ja, dat is alles. En alles is heel veel, zal blijken. (...) Sommige van zijn foto's zien eruit alsof ze op een toevallige namiddag zijn ontstaan. Je ziet het voor je: er is taart gehaald en iemand legt er uit joligheid een stel plastic borsten op. Maar vergis je niet, elk tafereel is streng geregisseerd. Het is speels maar ook bloedserieus. Als je kijkt naar een taart waar twee sexy naaldhakken in steken, zie je achter de hilariteit juist de onderstroom van ernst, aldus Andrea Voigt in haar inleiding.
Inleiding: Andrea Voigt, Amsterdam [nl]
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen [b]
106 pagina's, 21 x 21 cm
ISBN 978 94 91738333
25 Euro
BESTELLEN >

JEF PAEPEN
Met zijn beeldenreeks Le gout de l'éternel sluit de Belgische fotograaf Jef Paepen zich expliciet aan bij de esthetiek van de Franse dichter Charles Baudelaire. (...) Paepen heeft zich met overgave geinspireerd op Baudelaires palet - zo laat hij de parfums van het symbolisme nog één keer door de studio en galerie wervelen. We kennen deze vormen die anderhalve eeuw geleden zo vaak op het doek zijn gebracht: verwelkte en fleurige bloemen, het perfecte lichaam en zijn aftakelende alter ego, de schimmen en het spel, de schedel. Laag na laag, haarscherp of wazig doemen zij op in de vermenging van analoge en digitale opnamen die het finale beeld vormgeven. (...) En altijd kijkt de dood mee tussen de lagen, de listen, de lakens en de regels van dit huiskamertheater. Te mooi om waar te zijn is het, en niet van deze tijd. Het is van alle tijden, aldus Eric Min in zijn inleiding.
Inleiding: Eric Min, Leuven [b]
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen [b]
102 pagina's, 21 x 27 cm
ISBN 978 94 91738364
25 Euro
BESTELLEN >

JOS HOUWELING
Fotoboek 'Bal&Voet 'van Jos Houweling verschijnt precies op tijd. Nederland doet niet mee aan het wereldkampioenschap voetbal en Belgie wel. 'Bal&Voet' biedt de Nederlandse voetballiefhebber troost. Het helpt de voetballiefhebber de zomer door. Gewoon kijken zoals je naar voetbal kijkt. Tegelijk is de bal niet altijd rond. 'Bal&Voet' is ook genieten voor de ogen van mensen die niet van voetbal houden en zich ergeren aan de verplatting rond deze sport. Jos Houweling [1943 - Amsterdam], beeldend kunstenaar, curator, docent Gerrit Rietveld Academie [1976-1998], directeur Sandberg Instituut Amsterdam [1998-2010] en bestuurder, verwierf bekendheid met een aantal fotoboeken, waaronder het 700 Centen Boek [1975]. De 200 collages van dit project zijn aangekocht door het Centre Pompidou, Parijs en worden daar eerdaags tentoongesteld.
Fotocollages: Jos Houweling, Amstelveen
Vormgeving: Jos Houweling, Amstelveen
204 pagina's, 21 x 29,7 cm
ISBN 978 94 91738 388
35 Euro
BESTELLEN >

JOS HOUWELING
Jos Houweling: 'Het maken van dit boek begon met een fotoserie neusgaten. Ik dacht dat de neusgaten bij elkaar, daarna op een maanlandschap zouden lijken. Het bleven neuzen. Via een serie monden kwamen de portretten. Eerst van etalagepoppen, gezichten op affiches, tot van echte mensen. Redenen om dit fotoboek aan te schaffen. Portretteren is een traditie die bijna ouder is dan de mens zelf. Kijken naar anderen is gezond. Wie niet of onvoldoende naar anderen kijkt wordt eenzaam, verliest zijn eetlust en wordt depressief. Dit boek kun je zien als een voedingssupplement en een placebo voor mensen die moeite hebben met het gezelschap van grote groepen. Voor mensen die liever naar vogels kijken is er één vogel opgenomen. Het is een kunstwerk met 3500 portretten voor 35 euro, dus 1 cent per foto. Nergens krijg je die portretten goedkoper. Dat is niet het belangrijkste: Het is een boek om van te houden!' Jos Houweling [1943 - Amsterdam], beeldend kunstenaar, curator, docent Gerrit Rietveld Academie [1976-1998], directeur Sandberg Instituut Amsterdam [1998-2010] en bestuurder, verwierf bekendheid met een aantal fotoboeken, waaronder het 700 Centen Boek [1975]. De 200 collages van dit project zijn aangekocht door het Centre Pompidou, Parijs en worden daar eerdaags tentoongesteld.
Fotocollages: Jos Houweling, Amstelveen
Vormgeving: Jos Houweling, Amstelveen
204 pagina's, 21 x 29,7 cm
ISBN 978 94 91738395
35 Euro
BESTELLEN >

JOS HOUWELING
Jos Houweling: 'Afval is wat overblijft. Lege dozen, plasticsoep, fijnstof en wansmaak. Soms lijkt het of we binnen een grote afvalcontainer leven. Je kan ook anders naar afval kijken: oud papier wordt nieuw papier, slachtafval wordt worst, mobieltjes worden gouden medailles, tuinafval wordt biogas en in Afvalstillevens wordt afval gerangschikt tot een visueel genoegen'. In tegenstelling tot de meeste Nederlandse beeldend kunstenaars, is het surrealisme niet voorbijgegaan aan Jos Houweling! Schoonheid voor het oog. Verhalend en abstract. Proef ervan, kijk er naar, alsof je naar zachte muziek luistert. Tweehonderd collages uit de jaren zeventig en uit 2015-2018. Opgedragen aan alle vuilnismannen met pijn in hun rug... Jos Houweling [1943 - Amsterdam], beeldend kunstenaar, curator, docent Gerrit Rietveld Academie [1976-1998], directeur Sandberg Instituut Amsterdam [1998-2010] en bestuurder, verwierf bekendheid met een aantal fotoboeken, waaronder het 700 Centen Boek [1975]. De 200 collages van dit project zijn aangekocht door het Centre Pompidou, Parijs en worden daar eerdaags tentoongesteld.
Fotocollages: Jos Houweling, Amstelveen
Vormgeving: Jos Houweling, Amstelveen
204 pagina's, 21 x 29,7 cm
ISBN 978 94 91738 401
35 Euro
BESTELLEN >
![BOUTADES 1 [OVER FOTOGRAFIE EN MUSEA]](img/books/books1.jpg)
OSCAR VOCH
In een tijd waarin kunsthistorici en -critici de weg kwijt lijken te zijn en bezoekersaantallen en kijkcijfers meer en meer de dienst uit maken, grijpt Voetnoot het 20-jarig bestaan met plezier aan om een reeks eigentijdse kritische beschouwingen in het leven te roepen.
In Boutades deel 1 verwoordt Oscar Voch zijn eigenzinnige visie op de verbeelding, de fotografie en de vulgarisatie van het museum.
Tekst: Oscar Voch
Vormgeving: Henrik Barends
Fotografie: uit de Barends en Pijnappelcollectie
Met dank aan: drukkerij Slinger, Alkmaar
128 pagina's 16 x 20 cm gebonden, geillustreerd
15,00 Euro
BESTELLEN >

MARTIJN DOOLAARD
'Het is niet duidelijk of de gestalten op Doolaards foto's modellen of acteurs zijn, mensen zonder meer of personages uit de dromen van de fotograaf. De zwijgende mensen op deze foto's - telkens een figuur, gevat in de vertrouwde rechthoek van het beeld - kijken terug of weg. Zij duiken op uit hun onderwereld van korrelig grijs en diep zwart, als in een gewassen inkttekening...', aldus Eric Min in zijn begeleidende tekst.
Tekst N/E: Eric Min
Vormgeving: Henrik Barends
72 pagina's 15,5 x 21 cm
ISBN: 9789078068051
15,00 Euro
BESTELLEN >

MARTIJN DOOLAARD
Deze uitgave bevat zestien zwart-wit fotoportretten die Martijn Doolaard maakte naar de schilderijen van Cornelis Doolaard.
Martijn Doolaard (1966): Mijn fotografische visie op het werk van mijn vader. Niet de werkelijkheid. Geen reproducties maar fotografische beelden van prachtige werkjes ontdaan van hun mooie kleuren, subtiele nuances en verrassende composities. Vertaald naar mijn beeldtaal, naakt zonder hun gekleurde mantel en indringend doordat ik via mijn fotografische zoektocht probeer door te dringen tot de diepste essentie.
Tekst: Julien Quackelbeen / Martijn Doolaard
Vormgeving: Henrik Barends
48 pagina's 31,6 x 23 cm
ISBN: 978 90 71877 933
17,50 Euro
BESTELLEN >

3 FOTOGRAFEN UIT PRAAG
Ontvankelijk en vindingrijk spelen de Praagse fotografen Rudo Prekop, Vasil Stanko en Miro Svolik voor de camera een spel met de werkelijkheid. Alles is toegestaan.
Thema's als 'het naakt' en 'de natuur' zijn onderwerpen die zowel in het verleden als in de hedendaagse Tsjechische fotografie telkens terugkeren.
Tekst N/E: Lotte Menkman
Vormgeving: Henrik Barends
84 pagina's 16 x 20 cm
ISBN: 978 90 71877 636
15,00 Euro
BESTELLEN >

PAUL FLEMING
In vervolg op zijn serie Duiven op de Dam, die door het Groninger Museum in zijn geheel is aangekocht, is de Amsterdamse fotograaf Paul Fleming de wereld van een diersoort ingedoken die dichter bij de mens staat: de hond. Door letterlijk met hen door de modder te kruipen neemt hij hun perspectief over, wat een verrassende, dynamische zwart-wit fotografie oplevert.
Tekst: Jan Cremer
Vormgeving: Henrik Barends
64 pagina's 21 x 14 cm
ISBN: 978 90 71877 582
15,00 Euro
BESTELLEN >

WILLIAM ROPP
De bekende Tsjechische fotograaf Jan Saudek schrijft in zijn voorwoord onder meer:
'...De ogen op de foto's keken me strak aan, sloegen me stil maar indringend gade: hun priemende blik brandde in mijn hersenen en stelde ontelbare vragen - ik voelde me ongemakkelijk door die starende ogen die me achtervolgden...' Hij besluit zijn bijdrage met de volgende woorden: 'Frankrijk, dat prachtige land dat de wereld zoveel goede dingen heeft geschonken! Monsieur William Ropp en zijn werk zijn daar zonder enige twijfel - een van.'
Tekst E: Jan Saudek, Frank Horvat, Ralph Gibson en William Ropp
Fotografie: William Ropp
92 pagina's 25 x 33 cm gebonden
ISBN: 978 90 71877 810
44,00 Euro
BESTELLEN >

MIRO SVOLIK
Dit eerste grote overzichtsboek van de Tsjechische fotograaf Miro Svolik (1960) omvat een periode van twintig jaar: 1984-2004. Helder en spiritueel maakt hij zijn dromen waar in overtuigende zwart-witfotografie. Het werk van Miro Svolik is opgenomen in een aantal belangrijke collecties, waaronder het Museum of Modern Art in New York, het International Center of Photography in New York en het Art Institute of Chicago. The Way to the Centre is een uitgave van Argo te Praag i.s.m. Voetnoot.
Fotografie: Miro Svolik
Teksten: Anna Farova, Vladimir Beskid, Eva Slamova, Lucia Lendelova (Engels, Tsjechisch, Slowaaks)
Vormgeving: Henrik Barends
168 pagina's 24 x 29 cm
ISBN: 978 90 71877 872
75,00 Euro
BESTELLEN >

STEEF ZOETMULDER
De fotografie van Steef Zoetmulder (1911-2004) kenmerkt zich door een uitgesproken esthetische vormentaal. Lichtval, lijnenspel, vlakverdeling en compositie zijn elementen die hij in zijn foto's op een volmaakte wijze beheerst. Steef Zoetmulder was kernlid van de vooral in en rond Den Haag actieve Nederlandse Fotografen Kunstkring (NFK).
Tekst: Adriaan Elligens
Vormgeving: Henrik Barends
144 pagina's 22 x 28 cm gebonden
ISBN: 978 90 71877 087
50,00 Euro
BESTELLEN >

INTRODUCTION BY JOHN WOOD
William Ropp summons up a strange and haunting world through the lens of his art, but it is not an altogether unfamiliar one in spite of his showing us people and things we have never before seen. It is unsettling and disturbing, yet it also attracts and compels us because it is beautiful, erotic, and often frightening. His work is rich with the trill of beauty, sex, and fear, three of humanity's most powerful drugs. But those narcotics alone are not what we sense in Ropp's art as familiar. They are only the outer cloaks, the flesh, of something else we know far more intimately.
Text: John Wood
Visual editor and Design: Henrik Barends
160 pages 24 x 30 cm, 120 photos [printed in tritone]
ISBN: 978 90 78068 143 [English]
ISBN: 978 90 78068 471 [French]
55,00 Euro
BESTELLEN >

BEYOND PHOTOGRAPHY
Beyond Photography presents a selection of images by Dutch and Belgian artists who create worlds of their own in their photographic works. Here you will find compelling images that sometimes reveal connections with romanticism and surrealism and mysterious worlds full of sensuality, fantasy and theatricality - images in which the technique of photography is nothing more than a tool, from which the documentary element has disappeared. The time is ripe for an in-depth look at creative photography in the Netherlands and Belgium from 1980 to the present.
Texts: Rommert Boonstra, Maartje van den Heuvel, Lotte Menkman en Eric Min
Design: Barends en Pijnappel
280 pages, 23 x 28 cm
ISBN: 978 90 78068 341
39,00 Euro
BESTELLEN >

Gestalten doemen een na een op uit iets wat een poel zwarte inkt zou kunnen zijn. Zij krijgen een voornaam, de initiaal van hun familienaam en hun functie of hoedanigheid mee. Dit alles doet vermoeden dat deze mensen op deze foto's 'echt bestaan', dat elk beeld verwijst naar een lichaam - een samenzwering van vlees en bloed en verlangen - dat niet uitsluitend op papier voorkomt, maar er ook een existentie in de wereld op nahoudt... Doolaard laat ons zien wat we niet willen weten: datgene dat bijkomstig is, niet het significante detail dat ons iets moet leren over de geportretteerde. Zijn ene, ongenadigde oog heeft schimmen waargenomen. Dood. Ontbinding... Weg zijn identiteit, de herkenbaarheid en de pose... Dodenmaskers blijven over...
Tekst: Eric Min [N/E]
Beeldredactie en vormgeving: Barends en Pijnappel
144 pagina's 15 x 22 cm, hard cover
ISBN 978 90 78068 655
Limited edition 250: numbered and signed,
25,00 Euro
BESTELLEN >

'Are Svoliks three new series not merely a photographic metaphor of time, light and the female body? Is photography no more than a collection of dead moments - a 'corpse of time'? Is it no more than a 'gallery of light' of a world created from poetry? Do men not create photogaphs only in order to be able to touch women's bodies not only with their hands, but also by techno-images? Are these not the last records of man - a genetically unmodified author?' zo vraagt Vladimir Beskid zich af in zijn inleiding. Het werk van Miro Svolik is opgenomen in een aantal belangrijke collecties, waaronder het Museum of Modern Art te New York, International Center of Photography te New York, Museum of Fine Arts te Houston. Inleiding: [Engels/Slowaaks] Vladimir Beskid
Vormgeving: Barends en Pijnappel
24 pagina's / 21 x 23 cm
ISBN 978 80 87448 007
BESTELLEN >

HOMMAGE A BAUDELAIRE
Het boek Hommage a Baudelaire verscheen tgv het 25-jarig bestaan van uitgeverij Voetnoot en het 10-jarig bestaan van galerie Baudelaire. Een verrassende uitgave met ca. 90 zeer diverse bijdragen van betrokken schrijvers, dichters, vertalers, fotografen en kunstenaars. Een sprankelend eerbetoon aan de Franse dichter en grootste kunstcriticus aller tijden Charles Baudelaire. Het boek verschijnt met 4 omslagen:
A - Wouter van Riessen [nl]
B - Miro Svolik [cz]
C - Paul en Menno de Nooijer [nl]
D - Peter Day [nl]
Idee, samenstelling en redactie: Barends en Pijnappel
90 bijdragen van schrijvers, dichters, vertalers, fotografen en kunstenaars
340 pagina's, 200 x 155 mm, geillustreerd
15,00 Euro
[ uitsluitend verkrijgbaar via bestellijst Voetnoot ]
Niet verkrijgbaar in de boekhandel.
BESTELLEN >

MARTIJN DOOLAARD
Niet om de foto gaat het hier - om het ene uitverkoren beeld dat de fotograaf naar goede gewoonte in elk van zijn reeksen zoekt, als een icoon waarin alles goed zit: tijd, snit, onvermogen. Niet dat ene beeld is nu van belang, maar de serie - een suite van gestalten en onverwachte wendingen, als een film die stilstaat. Beelden van een man en een vrouw. Een stille film in zwart en wit maar vooral grijs. Deze beelden spelen zich niet af in de echte wereld maar in een parallel, claustrofobisch universum dat hooguit twee dimensies kent. De plek waarin Martijn Doolaard de man en de vrouw heeft aangetroffen, is geen herbergzame ruimte - zelfs geen toneeldecor.
Tekst: Eric Min [N/E]
Vormgeving: Barends en Pijnappel
80 pagina's 23 x 15 cm
ISBN 978 90 78068 976
10,00 Euro
BESTELLEN >

ADAM POPO
Adam Popo [1945, Amsterdam] richtte in 1967 de fotoclub de Veenpuyen op; 1968 vond hun eerste tentoonstelling plaats bij drukkerij Sigfried in Amsterdam. Het bleek tevens hun laatste. Maar de passie voor fotografie bleef onverminderd. Nu 45 jaar later heeft Adam Popo bij Galerie Baudelaire in Antwerpen zijn eerste solotentoonstelling, getiteld Photo Sculptures. Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamig boekje met een inleiding van Martijn Doolaard, die onder meer schrijft: 'Eigenlijk raak ik de affiniteit met het achterwerk op zich geheel kwijt, ik moet het zien te ontwaren tussen een hoeveelheid overweldigende vormen en structuren die verwarren en verwonderen tegelijk'
Inleiding N/E: Martijn Doolaard
Translation: Donald Mader
Vormgeving: Barends en Pijnappel
32 pagina's 21 x 14 cm
ISBN 978 90 78068 891
15,00 Euro
BESTELLEN >

BUMS LOOKING BACK
ADAM POPO
De romp en het hoofd lijken met Photoshop weggewist, maar dat klopt niet: het model buigt zich gewoon voorover achter haar ronde kont, die onbeschaamd terugkijkt. Stevige billen zijn het en eindeloze benen, strak in kleurige panty's gestoken. Popo maakt dit soort fotografische sculpturen al alng. Daar heeft hij niet veel voor nodig: een muze, een camera, een paar schoenen en een voorraad bonte kousen. Voeg er een baldadig temperament en een grondige kennis van de kunstgeschiedenis aan toe en je krijgt een rij oneerbiedige konten. Popo tovert een beeldhouwwerk op papier, plaatst een leesteken dat herinnert aan Duchamps' urinoir. Zelfs een knipoog naar Courbets L'Origine du Monde zit er in, maar dan achter een sluier van nylon.<
Fotografie: Adam Popo, Amsterdam/Antwerpen
Inleiding [nl/e]: Eric Min, Leuven [b]
94 pagina's, 17 x 26 cm
ISBN 978 94 91738 494
25 euro
BESTELLEN >

MIRO SVOLIK [N/E/CZ]
Is Miro Svolik [1960] een dichter? Een fotograaf? Een grafisch ontwerper? Een regisseur? Zeker is dat hij tijdens zijn opleiding aan de Praagse fotoen filmacademie FAMU een flinke teug heeft genomen van de toverdrank die daar in de eighties werd geschonken. In de experimentele fotografie neemt hij sindsdien een bijzondere plaats in, met iconische beelden waarvoor hij aanvankelijk vrienden en collega's liet poseren. In zijn werk uit die periode krioelen kleine mensjes over het beeldvlak in burleske of surrealistische settings. Later liet hij landschappen met menselijke figuren versmelten tot verrassende collages en verknipte hij naaktmodellen tot spannende beelden. Zo ontstond een consistent oeuvre dat flirt met erotiek en grafische vormgeving. In Svoliks recente werk dreigen lichamen op te lossen in letters en leestekens, met een knipoog naar het Bauhaus..
Fotografie: Miro Svolik, Prague [cz]
Inleiding [nl/e/cz]: Eric Min, Leuven [b]
162 pagina's, 21 x 21 cm
ISBN 978 94 91738 548
28 euro
BESTELLEN >

PAUL & MENNO DE NOOIJER
DREAMS & NIGHTMARES is a flipbook. Each photo series is a part of a stop motion sequence that Paul & Menno have been working on since 2019. The photos start to move when you let the pages slide off your thumb from the back to the front. NIGHTMARES bevat honderden foto's uit de films: Menno's Head - Peeper#3 - Peeper#2 - How to make#2 - Painters - Peeper#1 - Swimmers.
Fotografie: Paul & Menno de Nooijer, Baarsdorp
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen
480 pagina's, 12 x 20 cm
ISBN 978 94 91738 586
35,00 Euro
BESTELLEN >

JOS HOUWELING
Jos Houweling: Dit zijn details van kunstwerken, samengevoegd tot telkens een nieuw kunstwerk, tot in totaal tweehonderd fotocollages. 1. De MonaLisa [1503-1506]. Wie kent de variant Mona Lisa met 'n zonnebril niet? De Zonnebloemen van Vincent van Gogh [1888] omgewerkt tot zijden stropdas, voor mannen met een slechte smaak. De Mondriaan-jurk van Yves Saint Laurent [1965] voor vrouwen met een goede smaak. 2. Soms zijn foto's een inspiratie voor nieuwe kunstwerken. Ze worden nageschilderd en krijgen een grotere ziel. De werken van Luc Tuymans: 'Ik maak authentieke vervalsingen'. Picasso die schilderijen van Velázquez herschept. Alle kunst slijt. De kunstgeschiedenis is een komeet die door de ruimte vliegt. Aan de gloeiende voorkant ontstaat nieuwe kunst, de oudere kunst zakt naar de staart van de komeet en sterft half. Op kunst voor toeristen na.
Fotocollages: Jos Houweling, Amsterdam
Vormgeving: Jos Houweling, Amsterdam
204 pagina's, 21 x 29,7 cm (N/E)
ISBN 978 94 91738 593
37,50 Euro
BESTELLEN >

ANDREA VOIGT
Andrea Voigt heeft ervoor gekozen om de ziener te laten zwelgen in onbehagen. Het interesseert haar werkelijk niets waar ze den toeschouwer mee opzadelt. Voigt verstopt haar ZELF achter talloze maskerades. Durft ze zich niet te laten aanschouwen? Of toont ze juist meer door het weglaten van herkenningspunten op zoek naar eigen erkenningspunten? Ze zit er blijkbaar goed, daar achter die façade.
Ze kijkt niet, maar wel ernstig.
Ze verbeeldt zich, maar niet te veel.
Ze is kwets- en ongenaakbaar.
Ze laat ons in twijfel.
Ze verbeeldt zich om ons te laten voelen.
Af te stoten.
Toe te laten.
Te vernederen.
Op onze plaats te zetten.
Haar diepste genegenheid te tonen.
Fotografie: Andrea Voigt, Amsterdam
Inleiding: Martijn Doolaard, Hoek
Vertaling: Michele Hutchison, Amsterdam
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen
68 pagina's, 21 x 17 cm (N/E)
ISBN 978 94 91738 463
20,00 Euro
BESTELLEN >

WINFRED EVERS
Het overzichtsboek Utopia of Light bevat een selectie van ca. 300 fotowerken uit het rijkgeschakeerde oeuvre dat de Nederlandse kunstenaar Winfred Evers (Haarlem,1954) sinds 1975 heeft opgebouwd. In de vroege jaren '80 schikte Evers objecten tot kleine stillevens en maakte hij installaties. Hij experimenteerde daarbij net zo lang met vormen, texturen en schaduwen tot een sterke compositie ontstond, die hij met zijn technische camera registreerde en na de sessie vernietigde. Nadat Evers - van meet af aan veeleer scheppend kunstenaar dan volbloed fotograaf - in 1992 digitaal ging werken, namen niet alleen zijn mogelijkheden om beelden te monteren en te manipuleren exponentieel toe, ook inhoudelijk deed zich een verschuiving voor: van spannende objets trouvés naar eigenzinnige stadsbeelden en collages. Het werk van Evers kreeg een prominente plaats in vooraanstaande tijdschriften als European Photography, Camera Austria, Perspektief en American Photographer en is opgenomen in belangrijke collecties in binnen- en buitenland. In zijn doorwrochte tweetalige inleiding (Engels en Nederlands) gaat Eric Min in op het werk van Winfred Evers: 'een parallel universum in het grensgebied tussen herkenbaarheid en abstractie - hoogst individueel en universeel tegelijk'.
Fotografie: Winfred Evers, Amsterdam
Inleiding: Eric Min, Leuven
Vertaling: Michele Hutchison, Amsterdam
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen
468 pagina's, 21 x 21 cm
ISBN 978 94 91738 470
75 euro
BESTELLEN >

MARTIJN DOOLAARD
Met de reeks HOLLEKEN keert kunstenaar en fotograaf Martijn Doolaard (1966) terug naar het Vlaamse Assenede, de landelijke gemeente waar hij is opgegroeid. Opnieuw zijn Doolaards portretten picturale uitdagingen, stuk voor stuk vrije vormen van expressie die getuigen van een dramatisch expressionisme en een explosieve vormentaal. Met schilderkunstige technieken bewerkt de kunstenaar bestaande of zelfgemaakte foto's. Zijn beelden zetten zich demonstratief en resoluut af tegen de banaliteit van het natuurgetrouwe. Doolaards werkwijze gaat hand in hand met allerlei veronderstelde obsessies, verlangens en fixaties... aldus Laurent De Maertelaer in zijn verhelderende inleiding.
Inleiding N/E: Laurent De Maertelaer, Melle
Vertaling: Michele Hutchison, Amsterdam
Fotografie: Martijn Doolaard, Hoek
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen
124 pagina's, 28 x 20 cm
ISBN 978 94 91738 609
29 euro
BESTELLEN >

JOS HOUWELING
Jos Houweling: Televisie Remakes bestaat uit foto's gemaakt van het televisiescherm. Voordeel: je hoeft voor het maken niet de deur uit. Op de eerste pagina's televisiefoto's uit de jaren tachtig, drie voetbalfoto's komen uit 2018, de rest uit 2019. De televisie was voor mij een rusteloze muze met te veel gezichten: soms leerzaam, soms een bron van hoofdpijn. In Televisie Remakes zijn de televisiebeelden stilgezet en hergegroepeerd tot andere visuele verhalen. De televisie uitgekleed en voorzien van een nieuwe jas. Televisie zoals het niet is bedoeld. Aanbeveling: gelieve bij het kijken in Televisie Remakes het geluid van de televisie uit te zetten...
Ze kijkt niet, maar wel ernstig.
Ze verbeeldt zich, maar niet te veel.
Ze is kwets- en ongenaakbaar.
Ze laat ons in twijfel.
Ze verbeeldt zich om ons te laten voelen.
Af te stoten.
Toe te laten.
Te vernederen.
Op onze plaats te zetten.
Haar diepste genegenheid te tonen.
Fotocollages: Jos Houweling, Amstelveen
Vormgeving: Jos Houweling, Amstelveen
Productie: Barends & Pijnappel, Antwerpen
204 pagina's, 21 x 29,7 cm (N/E)
ISBN 978 94 91738 616
37,50 Euro
BESTELLEN >

JEF PAEPEN
Met zijn reeks Transiency zet de Belgische fotograaf Jef Paepen een nieuwe beslissende stap in de richting van de allegorie. Meer nog dan in zijn eerdere werk, dat door publicaties en tentoonstellingen werd ontsloten, is dit project een afgeronde serie met een sterk inhoudelijke formele samenhang... Door de vele structuurlagen, die behoedzaam als lakens of spiegels over en onder elke figuur worden gelegd, krijgen de beelden een korrelig aanraakbaar aspect, als houtskool of pastelkrijt... We blijven kijken naar dit eindeloze spel van handen en blikken, naar huid als marmer en wolken van zee... aldus Eric Min. In 2017 verscheen bij Voetnoot: Le Goût de l’Eternel. Voor deze serie liet Jef Paepen zich inspireren door de gedichten van Baudelaire.
Inleiding: Eric Min, Leuven
Nawoord: Freddy Van Vlaenderen, Gent
Vertaling: Michele Hutchison, Amsterdam
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen
124 pagina’s, 30 x 19 cm / geillustreerd
ISBN 978 94 91738 722
35,00 Euro
BESTELLEN >

MARTIJN DOOLAARD
ALL BY MYSELF biedt een uitgebreid overzicht van het werk dat Martijn Doolaard van 2000 tot 2021 creëerde. Doolaard bewerkt zijn beelden zodanig dat een nieuwe representatie, een afwijkende werkelijkheid ontstaat. Hij is uit op ambivalentie, ontregeling en bevreemding. In 2020 verraste Doolaard [*1966] vriend en vijand - en niet in het minst zichzelf - met een nieuwe reeks volledig in kleur: Dans met mij - after Bram Vermeulen. Een gesmaakte uitstap zo bleek, want kort nadien kwam er een even kleurrijk vervolg: Au revoir: after Gilbert Bécaud.
Inleiding: Laurent De Maertelaer, Melle
Teksten: Laurent De Maertelaer en Eric Min, Leuven
Vertaling: Michele Hutchison, Amsterdam
Vormgeving: Barends & Pijnappel, Antwerpen
400 pagina’s, 21 x 21 x 4 cm / geillustreerd
ISBN 978 94 91738 715
65,00 Euro
BESTELLEN >